יש אנשים שלוקחים שיעורי גיטרה, כי הם אוהבים מוזיקת ג’אז. מוזיקה זו יש לציין, נוצרה בשנות ה-20 בארה”ב ובראשיתה הייתה אפרו-אמריקנית. היא מיזגה ריבוי קצב מערב אפריקניים עם מרכיבים מהמוזיקה המערבית. אחד הדברים המאפיינים את מוזיקת הג’אז הוא האלתור. במלודיה יש שימוש רחב בסולם הבלוז, שנוצר לפני הג’אז.

מי רוצה לנגן בלוז…. שיעורי גיטרה!

מוזיקת הג’אז קשורה בתקופת העבדות באמריקה. זה התחיל במאה ה-17 אז ייבאה אמריקה עבדים מאפריקה. המפגש בין שתי התרבויות יצר גם מוזיקה. המוזיקה האירופאית הייתה הרמונית ולה מקצב של 4 פעימות. לאפריקאים הייתה מוזיקה של 3 פעימות בלי הרמוניה ובלי אקורדים.(סולם פנטטוני של 5 צלילים באוקטבה) והמבנה היה של קריאה ולאחריה תגובה. כאשר הגיעו כלי נגינה לידיהם של העבדים, הם יצרו מוזיקה חדשה משלהם. הייתה זו מוזיקה אפרו אמריקנית שכללה שירי גוספל, שירי דת ושירי עבודה. מוזיקת הג’אז הראשונה נוצרה בשנות ה-210 בניו אורלינס. בגלל שהיו הבדלים בין הנגינה האירופאית לנגינה האפריקאית, התמזגו שתיהן יחד למה שנקרא היום “סווינג” הארומה של מוזיקת הג’אז.

כאשר לומדים על תולדות הג’אז במסגרת שיעורי גיטרה, מבינים איך התפתח הז’אנר הזה.

שורשיו של הג’אז הזה בשיעורי גיטרה

שורשי הג’אז הם מוזיקת הבלוז, המארש והרגטיים. הג’אז הראשון שנוגן היה דיקסילנד. אבל לקח הרבה מאוד זמן עד שהסגנון הזה השתרש. סגנון הסווינג של השנים  1930-1940 שנוגן ע”י תזמורות ביג בנד והיה מוזיקה לריקודים היווה את הבסיס למה שאנו רואים אחר כך כג’אז. באמצע שנות הארבעים, החלו מספר נגנים לנגן בדרך אחרת, להחזיר את עטרת הג’אז למקורותיה השחורים, לא כמוזיקה לריקודים, אלא למוזיקה הרבה יותר מורכבת ואומנותית. מי שתרם לכך היו נגנים כמוח הפסנתרן דיוק אלינגטון, בני גודמן נגן הקלרינט ולואי ארמסטרונג. הם ניגנו במועדונים קטנים בעיקר עם כלי נשיפה.

היום גיטרה בסף היא חלק בלתי נפרד מכל מוזיקת ג’אז. לומדים את זה באמצעות שיעורי גיטרה.

מה זה פופ?

בשנות ה-50 וה-60 נשלף החוצה הג’אז ממועדוני הריקודים ונכנסו הפופ והרוק. זה גרם לכך שהג’אז הפך לכל מיני סגנונות שוברים כללים וחוקים מוזיקליים, כמו שקרה קודם למוזיקה הקלאסית. לצורך זה היה צריך וירטואוזיות ויצירתיות שיעניקו לג’אז את העומק והמשמעות. בשנות השבעים היה הפיוז’ן במרכז הבמה והמפתחים העיקריים שלו היו מיילס דיויד, צ’יק קוריאה, הרבי הנקוק , ג’ון מקלפלין ועוד.

היום אחרי כמה שיעורי גיטרה, אפשר להתחיל לנגן, כאשר כאמור אלתור זה אחד הדרכים לעשות את זה. אבל שיעורי גיטרה על אלתור יאפשרו לכל נגן להבין קודם כל מהי נגינה לא מאולתרת, ורק אחר כך לייצר את האלתורים.