רבים מאלה שלוקחים שיעורי גיטרה, עושים את זה כי הם חולמים לנגן רוק. האמת- אין רוק בלי גיטרה ואין גיטרה חשמלית שאי אשפר להוציא ממנה רוק. מאמר זה יעסוק בקשר ההדוק שבין הכלי הזה לז’אנר המוזיקלי.

ROCK הוא ז’אנר מוזיקלי שהחל ברוק אנד רול של שנות ה-50 במאה ה-20. הוא מבוסס על סולמות מסוימים של נגינה (סולמות פנטטוניים) בהם הצלילים השלישי, החמישי והשביעי מונמכים בחצי טון. בהתחלה היה הרוק חיבור בין מוזיקת קאנטרי לאפרו-אמריקנית (בלוז), והוא נוצר מעצמו ובהמשך התפצל והשתנה לכל מיני כיוונים. הושפע מסגנונות אחרים גם ממוזיקת פופ ומוזיקה קלאסית ובשנים האחרות הוא מושפע גם מהיפ הופ.

לכל להקה יש את המשולש הקדוש שלה שמשמש את הרוק וגם את הבלוז- גיטרה חשמלית, בס ותופים. אם יש לכם שלושת הכלים האלה הם להקת רוק…

שיעורי גיטרה חשמלית

כדי לנגן רוק צריך גיטרה חשמלית, אבל במשך השנים התווספו כמובן כלי מיתרים נוספים וגם שיטות הקלטה חדשות ואפקטים שכל גיטריסט רוק משתמש בהם היום. זו הסיבה שיש רוק רועש ורוק שקט, מהיר ואיטי, עצוב ושמח. מוזיקת הרוק היא מאוד מגוונת והיא מחברת בין המון סגנונות דרך המשולש הקדוש של שלושת הכלים כאמור.

מי שלוקח בדרך כלל שיעורי גיטרה מתחיל מגיטרה אקוסטית, אבל אם הוא ירצה לנגן רוק, הוא יהיה חייב גיטרה חשמלית עם מיתרי מתכת.

בשנות ה-60 יש לציין כיכב הרוק בגדול עד שנת 1980, ולמרות שבמקור הוא מבלוז שחור, רוב ההתפתחויות המוזיקליות שלו שייכות ליוצרים לבנים.

דבר חשוב נוסף שיש להגיד על רוק הוא, שהוא איננו רק מוזיקה אלא גם סוג של אמירה, זרם חברתי ופסטיבל רוק הוא לא רק מוזיקלי, יש לו גם אג’נדה משלו.

רוק- שיעורי גיטרה

היום מורכב הרוק מהרבה מאוד סגנונות החל מרוק קלאסי, אלטרנטיבי, רוק מתקדם, כבד ועוד. כל אחד מהסגנונות הללו מייצר עוד כמה סגנונות מוזיקליים, ויש מגוון עצום כל כך, עד שבעצם חלק ממנו ממש לא קשור יותר לבסיס האם “בלוז” או למה שנמצא מתחתיו “הדלתא בלוז”.

אם אתם רוצים להתנסות בבלוז, אתם יכולים לקחת שיעורי גיטרה בסגנון הזה. הוא התפתח בדלתא של המיסיסיפי כשירה ששרו העבדים השחורים בשדות הכותנה של ארה”ב. אחד מזמרי הבלוז הידועים של אותה תקופה הוא כמובן רוברט ג’ונסון.

לג’ונסון הייתה השפעה גדולה מאוד על הרוק מכל הבחינות גם מוזיקלית וגם רעיונית. בהמשך היה את לד זפלין, רולינג סטונס ועוד שהשורשים של המוזיקה שלהם נבעו מזמר כמו ג’ונסון.

בשנות השפל הגדול בארה”ב, נדדו המון שחורים צפונה לכיוון שיקגו, והנושא הזה חוזר בהרבה שירי בלוז מהתקופה ההיא. אז יש לומר, אנשים לא לקחו שיעורי גיטרה, הם פשוט ניגנו את מה שהלב שלהם רצה לומר.

הצפון והדרום- בלוז

הרבה שירי בלוז שהושרו בתקופה של השפל הגדול ביטאו את האושר של השחורים בנדידה צפונה כי הדרום היה גזעני כלפיהם. כאשר הם עברו לעיר הגדולה, חלק מהמוזיקאים המנוסים כבר העבירו שיעורי גיטרה וגידלו את הדור החדש של זמרי הבלוז שהפכו מן הסתם לזמרי הרוק הראשונים, עם ההשפעות המוזיקליות השונות. איך מנגנים בגיטרה? עם יובל ביאליק בחמישה שבועות!