איך לבחור מורה לנגינה?

החופש הגדול מתקרב לקיצו ועם החזרה ללימודים,
נפתחת גם ההרשמה לחוגים.

שיעורי נגינה בכלים השונים, בעיקר שיעורי גיטרה ושיעורי פסנתר
אך גם שעורי תופים, שיעורי בס, שיעורי פיתוח קול
וכמובן כלי קשת וכלי נשיפה שונים,
הם חוגים מבוקשים.

אז איך בוחרים מורה פרטי
שיענה על הצרכים שלנו באופן המוצלח ביותר?

ראשית – אנחנו צריכים להגדיר מהם הצרכים שלנו –
בלי לדעת מה אנחנו מחפשים יהיה לנו קשה למצוא…
מנסיוני, אחרי שנים רבות של לימוד נגינה לכל הגילאים ובכל הרמות,
כל תלמיד וכל הורה מחפשים בסופו של דבר משהו פשוט מאוד אך לא מובן מאליו:
להיות מאושר.

אני אסביר – כל הורה, גם אם לא ניסח את זה לעצמו כשהלך לבחור מורה לגיטרה,
רוצה שהילד שלו, בכל אשר יפנה – יהיה מאושר.
גם הילד או הנער (וכמובן גם הילדה או הנערה!) רוצה בבסיסו של עניין להיות מאושר –
זה מה שמניע אותנו וגורם לנו לעשות את הבחירות שלנו בחיים.

אם נמצא מורה שלא יענה על הצורך הבסיסי הזה, מכל סיבה שהיא –
פשוט נעזוב אותו ונחפש מורה אחר, או חלילה – נפסיק לחלוטין לנגן.

אז איך משיגים את האושר הנפלא הזה במשהו כל כך בסיסי כמו שיעורי נגינה?

פשוט – מקשיבים לתלמיד, אבל באמת מקשיבים.
נשמע טריויאלי ובסיסי אך מורים רבים לא באמת מקשיבים!

נתקלתי בלא מעט מורים – עמיתים לאורך הדרך
וקיבלתי כמה וכמה תלמידים “בירושה” ממורה זה או אחר.
שוב ושוב נוכחתי שהמורה לא באמת היה קשוב לצרכיו של התלמיד.

אז מהי שיטת לימוד נכונה?

אחד העקרונות המרכזיים בשיטת הלימוד שלי,
המונהגת ב“מרכז למוסיקה הרמוניה” בעמק חפר,
היא התאמת שיטת הלימוד באופן אישי לכל תלמיד ותלמיד
תוך הקשבה והבנה של צרכיו, יכולותיו והעדפותיו.

אני לא מדבר רק על בחירת השירים –
מנסיוני, שיר שתלמיד בחר בעצמו הוא ישמח יותר לנגן ויתאמן עליו יותר בבית
ולכן במיוחד בתחילת הדרך אני מדרבן את התלמידים לבחור שירים שהם אוהבים.
בהמשך ועם ההתקדמות אפשר כמובן לאתגר אותם
ולהכיר להם אמנים וסגנונות מופלאים וחדשים בשבילם.

מעבר לכך, צורת הלימוד עצמה והדיאלוג שמתפתח בין התלמיד למורה משתנה משיעור לשיעור
וההתאמה של המורה נדרשת כל הזמן.
מורה שנשאר מקובע לרעיונותיו ומלמד את כל התלמידים חמרים זהים
יישאר רק עם אלו שזה אכן מתאים להם.
השאר יעזבו עם הזמן, או יישארו אך יגיעו לשיעור בחוסר חשק ויתקשו להתמיד בבית.

ואיך מזהים מורה טוב?

כשאתם פונים למורה חדש שאינכם מכירים, בקשו המלצות מהורים ותלמידים,
שוחחו איתו מעט על השיטה והדרך שלו,
על העקרונות המנחים אותו ועל הנסיון שלו.
כך תרגישו שהילד שלכם בידיים טובות.

הנחת היסוד צריכה להיות שהשיעור – והנגינה בכלל – צריך להיות כיף.

הילד צריך לחזור הביתה בהתלהבות ולרצות לנגן כמה שיותר!
אמנם, יש לא מעט תלמידים שנדרשים לתקופת הסתגלות מסויימת
ולא מייד נדלק להם הניצוץ בעיניים,
אך כשזה קורה לבסוף זהו הגמול האמיתי של המורה
והרווח הנקי של התלמיד וההורה.

לסיכום…

ילד שמגיע לחיבור והרמוניה עם הכלי והמורה ייהנה ממוסיקה כל חייו,
גם אם לא יתמיד בנגינה.
הניצוץ כבר יישאר בליבו לתמיד ויהפוך אותו למאושר.
כי אין בעולם מתנה נפלאה כמו המוסיקה.
הזכות והחובה שלנו המורים היא להעניק אותה לתלמידים.

בדיוק כמו הזכות של חברת בניית אתרים לבנות לכל לקוח את האתר הטוב ביותר.

יובל ביאליק, מנהל המרכז למוסיקה “הרמוניה” במשמר השרון, מומחה ללימוד גיטרה, מורה לפסנתר, לפיתוח קול ולכלים נוספים.